mLegitymacja

Usługa dostępna od 01.10.2025

 

 

1.    Warunki konieczne do złożenia przez studenta wniosku o mLegitymację

Dane wymagane do wystawienia studentowi mLegitymacji to:

  • Posiadanie numeru PESEL.
  • Posiadanie w systemie zaakceptowanego zdjęcia o odpowiedniej rozdzielczości (maksymalny rozmiar 300kB, minimalna rozdzielczość 246 x 304).
  • Bycie aktywnym studentem na co najmniej jednym programie (kierunku studiów).
  • Złożenie wniosku po 1.10.2025 r.

2. O mLegitymacji

mLegitymacja wydawana jest studentowi na okres jednego semestru. Przedłużenie ważności mLegitymacji wymaga ponownego złożenia zlecenia. W wypadku zakończenia studiów lub skreślenia z listy studentów mLegitymacja jest unieważniana.

Informacje o mlegitymacji:

3.    Aplikowanie o mLegitymację w USOSweb

Student może złożyć zamówienie na mLegitymacją na stronie usosweb.zut.edu.pl. Dostęp do strony możliwy jest po zalogowaniu się za pomocą "długiego loginu" w formacie (przykładowo) ab12345@zut.edu.pl, i hasła do USK uzyskanych w Dziekanacie.

Zakładka Dla studentów → Moje studia → mLegitymacja (Rysunek 1).
 Zamów mLegitymację
Rysunek 1.  Student spełnia warunki do zamówienia mLegitymacji, może złożyć zamówienie na mLegitymację z podaną datą ważności

 

Kliknięcie w ikonę ze znakiem zapytania powoduje wyświetlenie tekstu pomocy (Rysunek 2).Tekst pomocy
Rysunek 2. Tekst pomocy na stronie dla studenta

 

Jeśli student nie ma uprawnień, to na stronie pojawia się wyjaśnienie (Rysunek 3).
Informacja - Brak zdjęcia
Rysunek 3. Student nie może złożyć zamówienia ze względu na brak zdjęcia

 

Jeśli student ma uprawnienie do mLegitymacji, to może złożyć zamówienie wybierając przycisk Zamów mLegitymację. USOS wysyła zamówienie do systemu Ministerstwa Cyfryzacji (Rysunek 4).
Zamówienie zostało przyjęte
Rysunek 4. Student złożył zamówienie i czeka na mLegitymację

 

Po jakimś czasie (do 30 minut), po sprawdzeniu statusu zamówienia, student dowie się, że zamówienie zostało zrealizowane i mLegitymacja czeka na odbiór (Rysunek 5). Resztę czynności student wykonuje w aplikacji mObywatel zainstalowanej na urządzeniu mobilnym.
Informacja - mLegitymacja jest do odbioru
Rysunek 5. Student sprawdził status zamówienia, mLegitymacja jest do odbioru

 

Student może anulować zamówienie, gdy z jakiegoś powodu uzna, że nie chce aktualnie korzystać z  mLegitymacji (Rysunek 6).
Informacja - anulowanie mLegitymacji
Rysunek 6. Student nie odebrał mLegitymacji i anulował zamówienie

 

Załóżmy, że student chce zainstalować mLegitymację w mObywatelu. Wybiera przycisk Dodaj mLegitymację do mObywatela. Na stronie wyświetla się instrukcja wraz z niezbędnymi danymi potrzebnymi do dodania mLegitymacji w aplikacji mObywatel (Rysunek 7).
Instrukcja dodania mLegitymacji do mObywatela
Rysunek 7. Student otworzył na stronie instrukcję dodania mLegitymacji do mObywatela

 

mLegitymacja może zostać unieważniona przez Uczelnię w następujących wypadkach:

  • w dniu następującym po dniu ukończenia studiów – w przypadku ukończenia studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich;
  • w przypadku zawieszenia w prawach studenta lub skreślenia z listy studentów;
  • w przypadku przeniesienia się studenta do innej uczelni;
  • w przypadku zgłoszenia przez studenta jej utraty na skutek uszkodzenia, nieprawidłowego działania lub utraty urządzenia mobilnego, w którym była przechowywana;
  • w przypadku błędów lub omyłek w niej zawartych.

W takim przypadku Student zobaczy status „Unieważnione przez Uczelnię” (Rysunek 8). 
Informacja - unieważnienie mLegitymacji 
Rysunek 8. Zamówienie zostało automatycznie unieważnione przez uczelnię

 

Po unieważnieniu mLegitymacji system ponownie sprawdza wszystkie warunki wymagane do tego, by student mógł złożyć kolejne zamówienie (Rysunek 9).
System umożliwia ponowne zamówienie mLegitymacji
Rysunek9. Zamówienie lub mLegitymacja została unieważniona przez uczelnię, ale aktualnie student nie może złożyć kolejnego zamówienia ze względu na brak numeru PESEL

 

Możliwa jest sytuacja, jak na Rysunek 10, gdy poprzednie zamówienie zakończyło się błędem, ale student nie ma uprawnień, żeby złożyć kolejne.
Informacja - wystąpił błąd
Rysunek 10. Zamówienie zakończyło się błędem, ale aktualnie student nie może złożyć kolejnego ze względu na brak uprawnień

 

Po odebraniu mLegitymacji student ma możliwość jej anulowania, może też w sytuacji, gdy do utraty ważności jest mniej niż miesiąc – zamówić kolejną nie anulując posiadanej (Rysunek 11, Rysunek 12).
Informacja - mLegitymacja odebrana
Rysunek 11. Student ma mLegitymację i może zamówić nową
System pozwala anulować mLegitymację po odebraniu jej
Rysunek 12. Po rozwinięciu sekcji dotyczącej anulowania mLegitymacji student uzyskuje dostęp do przycisku umożliwiającego wykonanie operacji